Amikor az építőipari vállalkozásomat megnyitottam, világossá vált, hogy autó nélkül nem tudok dolgozni. Sem én, sem a kollégáim nem boldogulnak, ha nem járhatnak kocsival: az építkezések környékén gyakran még nem épült ki az infrastruktúra, nincsen buszközlekedés. Néha éjszaka, vagy extrém időpontokban, hajnalban kell munkába menni. És persze mindig vannak sürgős szituációk is.

Amikor 2010-ben a válság begyűrűzött hozzánk, az alaposan megtépázta az építőipari szakmát. Akkor nem volt más megoldás, autókat kellett vásárolnom az összes félretett céges bevételünkből, hogy a kollégáimat a munkahelyükre tudjam szállítani, vagy hogy maguk el tudjanak jutni oda.

Később, amikor munkaerőhiány lépett fel az építőiparban, nagyon kínlódtunk. Már nem tudtam hová emelni a béreket, úgyhogy azt találtam ki, hogy fiatalokat alkalmazok, a lehető legjobb körülményekkel. Így aztán céges autót biztosítottam az alkalmazottaimnak, ami mindenkinek jó döntésnek bizonyult: ők sokkal könnyebben mozogtak a városban, nekem pedig egész finanszírozható maradt az üzlet.

Mostmár flottakező segítségre van szükség

Egy idő után viszont az egész autókezelés kezdett a fejemre nőni. A könyvelőm őrjöngött, a szabályok össze-vissza módosultak, én pedig ahelyett, hogy új üzleteket szereztem volna, kénytelen voltam a négy kocsi ügyeit intézni. Úgy éreztem, muszáj kiszervezni ezt a dolog valahogy.

Persze, könnyű a nagy multi cégeknek, akik simán felvesznek egy flottakezelő alkalmazottat vagy megbíznak egy külsős céget, aztán az egész ügyet elintézik… Sosem hittem volna, hogy van, aki egy KKV-nek is tud segíteni, és hajlandó szóba állni velem.

Szóval, próbálkoztam, próbálkoztam, de csak ímmel-ámmal álltam neki flottakezelő céget keresni. Nem gondoltam volna, hogy találok megfelelőt.

Beírtam a keresőben, hogy „flottakezelés” és legnagyobb meglepetésemre az első találatok között rögtön szerepelt az a cég, akivel később szerződést kötöttem. Nagyon korrektek, tényleg üzleti partnerek és nem csak valami lehúzós-pénzmosós történetről van szó…

A flottakezelés okosan is lehet csinálni…

Ettől a cégtől tudom, hogy a flottakezelés egyáltalán nem a vállalkozó ellensége. Ha valaki kellő szakértelemmel áll a témához, akkor simán meg lehet találni azt a megoldást is, amelyik bármelyik kisvállalkozás számára hoz eredményt. Persze mind a két részről szükség van felelős hozzáállásra is.

Számomra annak idején több lehetőség is kínálkozott. Az egyik az volt, hogy hitelre vásárolok vagy lízingelek autót. Ilyenkor a törlesztést le lehet írni költségként, az autó viszont az enyém lesz. Micsoda kecsegtető ajánlat!

Csakhogy ahogyan számolgattam, osztottam, szoroztam, rájöttem, hogy nekem nem ez a jó megoldás. Az autó így rengeteg pénzbe kerül, mire pedig kifizetem a hitelt, az értékcsökkenés meg a sok egyéb költség miatt sehogyan sem vagyok igazából a pénzemnél. Új autót hitelre vásárolni? Pláne többet is? Hatalmas felelőtlenség lett volna, pláne egy olyan törékeny piacon, mint az építőipar. Kiderült az is, hogy valójában csak a törlesztő picike részét, a kamatok egy töredékét tudom elszámolni… Ez azt jelentette volna, hog legfeljebb 3-6 ezer forinttal járok jobban. Lehet, hogy ez egy 10000 autós flottában hatalmas megtakarítás… De nekem csak négy árva kocsim van!

Szerencsére a flottakezelő cég tudta a megoldást. Most az autóim tartós bérlet formában az enyémek. Szép újak, de ha lejár a tartósbérlet, a flottakezelő piaci áron értékesíti majd őket, tehát a vételáruk egy részét nem is kell majd kifizetnem. A bérleti díjat le tudom írni költségként, ráadásul az új autók után a flottakezelő cég visszaigényelte az ÁFA-t, így azén „törlesztőm” már az alapján lett kikalkulálva, hogy mennyi a kocsik nettó ára.

Nekem ez így pont megéri. Szép, rendes autóim vannak, megbízhatóan, olcsón… Nekem pont ennyi kell.

Kevés autóval is megéri!

Már önmagában azzal, hogy az adminisztratív terheim csökkentek, nagyon sokat takarítottam meg – előbb-utóbb külön embert kellett volna felvennem, hogy a kocsikkal foglalkozzon, pedig még mindig csak négy, azaz négy darab autóról beszélünk!

A költségeim is lényegesen kisebbek egy hónapra lebontva, mintha én próbálnék meg valamilyen szedett-vedett megoldással dolgozni. A céggel nagyon jó a kapcsolatom, meg lehet bízni bennük. Tipikus példái annak, hogy ha az ember gondolkodik az üzleten, ha hajlandó energiát fektetni abba, hogy dolgozzon, akkor ki lehet alakítani olyan modellt, ami mindenkinek megéri. Akkor is, ha nem a multik körül cápáskodik az ember.

Azt gondolom, hogy hosszú távon nagyon megéri kiszervezni a flottakezelést, még így is, hogy nem hatalmas autóparkkal dolgozik az ember.

Én csak egy egészen alap csomagot választottam náluk, de arra is lehetőségem lenne, hogy akár teljesen, karbantartással, gumicserével együtt kiszervezzem hozzájuk a feladatokat. Ha bizonytalan lennék a költségekben, vagy tényleg annyi autóm lenne, amit nem tudnék ép ésszel követni, szerintem ez is ugyanúgy megérné, mint a mostani konstrukció.

Én nem bántam meg a kiszervezést. Jóérzés, hogy legalább egy teherrel kevesebb nyomja a vállamat. Mindenkinek csak azt tudom tanácsolni: válasszon egy megbízható flottakezelő céget, akkor is, ha csak 2-3 autó fölött kell rendelkezni. A jobb konstrukció mindig megéri.